December 14, 2010

10 fakta 'tak berapa menarik' berkenaan kalori

1 - 1 calorie adalah tenaga yang diperlukan untuk meningkatkan suhu 1 gram air sebanyak 1 darjah Celsius.

2 - 1000 calorie = 1 Calorie = 1kcal = 4.2 kilojoules (di sini, perhatikan perbezaan "calorie" dan "Calorie", kedua-duanya membawa maksud berbeza).

3 - Membakar 1 pound lemak (0.45kg) memerlukan tenaga sebanyak 3500kcal, yang mampu dicapai dengan kalori defisit harian.

4 - "Empty Calorie" adalah istilah dalam dunia diet yang digunakan merujuk kepada makanan yang berkalori tinggi tetapi sungguh tidak berkhasiat dan lemah dari segi kandungan nutrisi, sebagai contoh makanan-makanan ringan dan minuman manis.


5 - Seorang atlet lelaki yang berlatih hampir setiap hari kebiasaannya akan mengambil sekurang-kurangnya 7000kcal sehari, dan ini bersamaan dengan jumlah kuota kalori 4 orang perempuan biasa!

6 - Berjalan kaki sejauh 2km membakar jumlah kalori yang sama dengan berlari sejauh 2km (namun jelas di sini berlari sejauh 2km mengambil masa yang lebih singkat berbanding berjalan sejauh 2km).

7 - Juara pertandingan makan hot dog Nathan's tahun 2007, Joey Chestnut, mengambil masa hanya 12 minit untuk menghabiskan 66 ketul hot dog, yakni bersamaan dengan 20,394kcal (1 hot dog = 309kcal)!

8 - Pemenang tempat kedua pertandingan yang sama, Takeru Kobayashi pula berjaya menghabiskan kira-kira 53-54 ketul hot dog, yakni bersamaan kira-kira 16,609kcal!


9 - Masakan India adalah adalah antara masakan paling kaya kalori di dunia. Kalori yang berlebihan ini datang dari penggunaan minyak yang banyak dalam masakan-masakannya, seperti minyak sayuran, mentega cair dan minyak sapi.

10 - Penambahan 100kcal kalori tambahan dalam DCR (kalori yang diperlukan dalam sehari) akan membuatkan penambahan berat badan sekurang-kurangnya 5kg setahun! Malangnya, rakyat Malaysia mengambil LEBIH daripada angka ini, rata-ratanya daripada sumber "empty calorie". Itulah sebabnya statistik obesiti di negara ini sentiasa meningkat dan tidak pernah turun.

Mahukan lebih fakta berkenaan kalori?

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

3 comments:

Rahsia Buah Pinggang Sihat said...

Apa perbezaan antara calorie dan Calorie?

Azfa said...

3500kcal utk bakar lemak 0.45kg!!!!

yana lyana said...

Alamak! masakan india ialah makanan paling tinggi kalori?
Adakah masakan mamak tergolong sama??

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails