December 5, 2010

Diari SS: Siri Joy Belajar Berenang (Minggu 3)

Sambungan Diari SS: Siri Joy Belajar Berenang (Minggu 2)

Hari ini genaplah sebulan "Diari SS: Siri Joy Belajar Berenang" bercuti di alam maya. Hal ini disebabkan oleh faktor-faktor musim cuti dan perayaan yang melanda negara kita sepanjang bulan November yang lalu (daripada cuti Deepavali, Raya Haji, dan juga majlis kenduri kahwin), dan semua ini memaksa aku untuk meninggalkan seketika hiruk pikuk kota juga kelas berenang buat seketika dan kembali ke kampung halaman yang tecinta. Tahu tak di mana?

Taraaaaa!

Seperti yang dijanjikan, untuk episod kali ini aku akan menceritakan sedikit pengalaman aku mempelajari apa yang dikenali sebagai "Kuak Katak" atau nama professionalnya "Kuak Dada" atau "Breast Stroke".

Koordinasi kuak katak boleh dipecahkan kepada 2 komponen, iaitu koordinasi lower body (dari pinggang hingga ke hujung kaki) dan koordinasi upper body (dari pinggang hinggalah ke kepala dan tangan). Adalah penting untuk memastikan kedua-dua komponen ini dilakukan secara teratur dan tidak berterabur, bukan sahaja untuk mendapatkan gaya renang yang cantik, tetapi juga untuk meminimakan rasa penat.

Untuk pendedahan awal, coach Mas telah memberikan fokus terlebih dahulu kepada aspek lower body iaitu koordinasi kaki. Mengapa dimulakan dengan kaki? Ini kerana dalam renang, kaki merupakan enjin utama yang menggerakkan kita ke hadapan, dan kebiasaannya jaguh-jaguh renang seperti Michael Phelps mempunyai otot kaki yang agak kuat (walaupun ada berpendapat faktor kehebatan jaguh renang dari US ini sebenarnya terletak pada tubuhnya yang tinggi dan dinamik ketika meluncur dalam air).

Dalam kuak katak, terdapat 3 koordinasi kaki yang harus dipatuhi mengikut turutan, iaitu "open" (gambar sebelah kiri), "kick" (gambar tengah), dan "close" (gambar sebelah kanan).

Ketika melakukan "open", kaki haruslah bertahan pada posisi tersebut beberapa saat supaya momentum cukup untuk memberikan daya tujahan kehadapan yang maksimum. "Kick" adalah posisi di mana kaki seakan-akan menendang air ke belakang lalu memberikan daya tujah kehadapan.

Harus diingat bahawasanya perubahan koordinasi daripada "kick" kepada "close" haruslah dilakukan secepat yang mungkin supaya rintangan dapat dikurangkan sekaligus memastikan anda mampu menolak diri anda jauh kehadapan. Selepas koordinasi "close" dilakukan, biarkan tubuh anda meluncur ke hadapan untuk beberapa saat sebelum mengulangi kembali koordinasi "open", dan begitulah seterusnya.

Sedang mendapat tunjuk ajar daripada coach Mas. Untuk pengetahuan semua, beliau bukan sedang bercakap, "Eh, apa tu, ada najis dekat keting kau". Please keep that in mind.

Latihan kuak katak ini agak memeritkan pinggang dan paha secara keseluruhan.

Serius, aku terketar-ketar nak pastikan kaki supaya tak mencecah lantai. Kaki "berat" lah konon-kononnya.

Sesi meluahkan perasaan cinta masalah ketika berenang sedang berlangsung.

Kaki dah terkepak macam katak. Ini merupakan posisi "open" (pertama) dalam kuak katak.

Ini pula merupakan posisi "kick" (kedua) dalam kuak katak. Serius "kick" ni tak berapa cantik, sepatutnya bahagian lutut harus lebih lurus, bukannya membengkok macam dalam foto ni.

Aku: Yeee Haaa! Best nya berenang tanpa gangguan coach Mas!

Aku: Meluncur dengan lancar seperti dolphin.. kebebasan tanpa sebarang arahan..

Coach Mas: Wuargggghhhhh!!
Aku: Opocot, mak kau! Mana tiba-tiba datangnya coach Mas ni..

Coah Mas: Kepala tunduk pandang lantai, bukan pandang depan!
Aku: Baik coach... (bukan sahaja tundukkan kepala, tenggelamkan kepala terus, huhu)


Persediaan Sebelum Swimming (disediakan oleh coach Mas dan Joy)

1 - Nutrisi ketika renang (sebelum, ketika, dan selepas)
Berenang dengan perut kosong pada waktu pagi boleh mempengaruhi prestasi latihan. Sebelum latihan, sila pilih makanan berkarbohidrat rendah GI (Glycemic Index) seperti Buah-buahan, Kacang panggang (baked beans) atau Spagetti. Jika anda melakukan aktiviti renangan berterusan melebihi 1 jam, sila "topup" tenaga yang diperlukan dengan sports drink atau sports gels (Power Gel) ketika latihan. Disyorkan anda meletak sebotol air mineral dan sebotol sports drink di kedua-dua hujung lorong renang. Selepas berenang, ambil makanan yang kaya dengan karbohidrat dalam 30 minit selepas latihan (atau boleh rujuk minuman pengembali tenaga cara Susu Sejat).

2 - Harus Relaks
Kepada yang baru belajar berenang, janganlah dibawa bersama perasaan tekanan/stress di tempat kerja ke kolam renang, jika tidak prestasi anda akan hancur sehancur-hancurnya seperti kaca yang dihempaskan ke batu. Haruslah rileks supaya anda tidak melakukan gaya yang merapu dan memalukan keluarga dan sahabat handai ketika di kolam renang (tambah-tambah kalau aksi anda itu direkodkan, kemudian di 'share' pula beramai-ramai di Facebook). Namun ini terbalik pula dengan mereka yang sudah pandai/pakar berenang di mana berenang akan menjadi anti-depressent, mereka yang stress akan menjadi lebih tenang selepas berenang.

3 - Buang air kecil
Sila buang segala yang patut terutamanya air kecil terlebih dahulu. Untuk meminimumkan rasa nak terkencing, dinasihatkan jangan keluar masuk kolam terlalu kerap, dan jangan sesekali berhenti bergerak ketika berada dalam air (pantang ada awek ber 'bikini bottom', mesti nak berhenti dan pandang lama-lama, sila elakkan). Sekiranya sedang mendengar arahan daripada jurulatih, buatlah sesuatu seperti menggosok kedua belah tapak tangan dengan laju atau sebagainya; pokoknya, jangan duduk diam sahaja. Nanti kalau dah 'warna kuning' air kat permukaan tu (atau sensor pH dekat kolam tu berbunyi) siapa nak jawab? Tambah pula malam sebelum tu dah makan petai bertangkai-tangkai, silap haribulan tak perlu tunggu sensor, orang dalam kolam tu dah menjerit dulu, "Siapa punya petai ni?!!!"

Selamat berenang!

Bersambung...


Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

5 comments:

yanie said...

waaaa bestnye belajar berenang teringan la nk belajo tp xtaw nk belajar kt aner... ngan mencari coach renang nie hihih

Mas said...

just nak tambah. just utk info. teknik tendangan dalam kuak dada ni dinamakan wedge kick. satu lagi jenis tendangan kuak dada dinamakan whip kick.

Contoh whip kick:
http://tips.aquadolf.com/photo/breastroke/breastroke_whip_kick/2-0-143

apa bezanya? mungkin leh tunggu bila SS dah leh swim nanti..heheh

Utk kuak dada ni, propulsion (daya tujahan kedepan) bergantung banyak pada tendangan. tapi berbeza utk gaya bebas, propulsion banyak bergantung pada tangan pulak.

utk lebih info, layari www.facebook.com/berenangitubest

Mas

atie said...

oo..sy suka berenang!!dulu, belajar kat kolam renang kt Universiti je..skang sudah pandai!..yehhaa

Moonforeva said...

oooo.... saya tak pandai breaststroke.... huhuhuhu

Panduan Buah Pinggang Sihat said...

Bila baca entri ni teringat aku masa mula-mulabelajar berenang dulu.Ketika diajar oleh pakcik,tak dapat-dapat.Sebabnya dia ajar di tempat yang cetek.

Bila kawan ajar senang je.Dibawanya ke tempat yang dalam,disuruhnya terjun.Takut juga lemas.Tapi ditolaknya aku.tetapi secara automatiknya aku boleh berenang.

Hebat tak.

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails