September 6, 2010

Tips Ketika Berhari Raya 2010

Ketika bulan Ramadhan, kadar metabolisma seseorang adalah rendah berbanding hari-hari biasa, dan situasi ini berterusan sehinggalah tanggal 1 Syawal. Sekiranya makan secara tidak terkawal ketika Hari Raya, pasti akan menyebabkan kegemukan kerana kadar metabolisma yang rendah itu. Namun soalnya, wajarkah kita berdiet ketika 1 Syawal ini?

Pada pendapat aku, 1 Syawal merupakan 'hadiah' berharga buat seluruh umat Islam setelah mengharungi puasa selama sebulan, dan sewajarnya ia bukanlah hari yang sesuai untuk mengamalkan diet atau 'kurang makan'. It's a self reward day. Berkunjung ke rumah sanak saudara dan sahabat handai adalah suatu kemestian, manakala merasai kesemua juadah yang dihidangkan pula menunjukkan rasa hormat dan penghargaan kepada tuan rumah yang telah bersusah-payah menyediakan makanan buat tetamunya.

Kita tidak dapat menolak hakikat yang ia bukanlah hari yang sesuai untuk diet, namun ramai juga yang risau kerana takut makan secara berlebihan lalu mengakibatkan kegemukkan. Oleh yang demikian, Susu Sejat telah menyenaraikan 10 tips emas untuk mengatasi dilema ini ketika Aidilfitri.

1 - Air putih itu kosong kalori
Ketika berkunjung ke rumah famili/rakan-rakan/jiran tetangga di hari raya, satu benda yang pasti kita semua perasan ialah, makanannya yang pelbagai, bergantung kepada negeri asal kelahiran si tuan rumah. Namun satu benda yang kalau anda semua perasan ialah, air yang dihidangkan mungkin tak jauh bezanya dengan air yang ada (dan dihidangkan) di rumah kita, atau ketika hari bukan raya. Kalau tak sirap, air kordial, kalau tak kordial, air Sunquick, kalau tak Sunquick, Rebina, kalau tak Rebina, air gas/soda botol. There is no uniqueness and special among the drinks!

Melainkan kalau si tuan rumah tu menghidangkan anda dengan minuman 'exotic' seperti manggo lassi, banana cream shake, atau air jus buah-buahan sebenar, itu barulah unik dan lain daripada yang lain, dan tak salah jika nak merasa. Ingat, SS bukan mengajar kalian untuk 'berlagak kaya' dalam memilih air minuman, tetapi ini adalah fakta. Kesimpulannya, usah membazirkan kuota kalori yang ada dengan air-air 'manis biasa' yang boleh kita rasa di luar hari raya. Pilihlah air putih, sky juice, air kosong, atau apa saja yang korang panggil (Tengok, siapa cakap SS ajar 'berlagak kaya' dalam memilih air minuman? Air kosong je tu).

Kuota kalori yang berjaya diselamatkan untuk satu rumah = 65kcal
Katakan anda berkunjung dalam 10 buah rumah hari itu, maka kuota kalori yang berjaya diselamatkan ialah = 650kcal!

2 - Berjalan kaki
Oh, rumah yang hendak dikunjungi tu terletak dalam taman kediaman yang sama, atau dalam kampung yang sama. Namun perlukah untuk kita menunggang motosikal atau menaiki kereta untuk ke rumah tu? Jawapannya, tak perlu. Rasionalnya? Anda akan menggunakan lebih kalori dengan berjalan kaki ke lokasi berkenaan. Disamping itu, anda juga mempunyai lebih peluang untuk beramah mesra dan bertukar-tukar duit raya dengan orang yang diselisih ketika berjalan.

Kuota kalori yang berjaya ditambah untuk satu rumah = 14kcal (5 minit berjalan)
Katakan anda berkunjung dalam 10 buah rumah hari itu, maka kuota kalori yang berjaya ditambah ialah = 140kcal!


3 - Sibukkan diri melayan tetamu
Perlukah kita berkunjung sakan kerumah famili/rakan-rakan/jiran tetangga untuk beraya sepanjang hari? Jawapannya tentulah tidak bukan? Anda juga perlu melayan tetamu yang hadir untuk beraya di rumah, dari menyediakan minuman, membasuh dulang-dulang dan pinggan-pinggan kotor, mengelap meja; semua itu menggunakan kalori. Lebih ramai tetamu yang hadir, maka lebih sibuklah anda pada hari itu, maka lebih banyak anda menggunakan kalori! Ya, tetamu itu adalah nikmat...

Kuota kalori yang berjaya ditambah untuk sekumpulan tetamu = 28kcal (15 minit satu sesi)
Katakan 10 kumpulan tetamu telah berkunjung ke rumah anda, maka kuota kalori yang berjaya ditambah ialah = 280kcal!

4 - Hindari perut kosong
Jangan sesekali meninggalkan perut anda dalam keadaan kosong sebelum pergi beraya kerana ini akan menggalakkan anda makan secara berlebihan. SS cadangkan agar minum segelas susu rendah lemak atau segelas minuman coklat panas sebelum meninggalkan rumah. Kenapa mesti susu atau minuman coklat? Jawapannya mudah. Segelas susu atau minuman coklat panas sebelum menikmati juadah makan berpotensi untuk mengurangkan selera makan anda.

5 - Niat hanya untuk merasa
Tidak bererti anda perlu melantak kesemua hidangan yang tersedia sehingga kenyang. Andaikan diri anda sebagai 'pengkritik makanan' yang cuma perlu menentukan sama ada makanan tersebut sedap atau tidak. Satu cucuk sate sudah memadai, seketul kuih juga sudah memadai. Ingat, 'merasa makanan' itu perkara yang mulia, namun 'makan kesemuanya' adalah sesuatu yang cela!

6 - Ketahui nilai kalori makanan
Sebelum 'bertemu' seseorang, adalah lebih baik jika anda kaji dahulu latar belakang individu tersebut agar pertemuan anda dengan individu tersebut berjalan lancar. Konsep ini juga sama dengan makanan. Sekiranya anda tahu berapa nilai kalori sesebuah makanan dalam sukatan tertentu, anda akan lebih berhati-hati dalam menentukan berapa banyak yang harus dimakan. Sebagai contoh, sebiji biskut Almond Landon (AL) mengandungi kira-kira 40kcal, bergantung kepada resepinya. Dengan mengetahui nilai kalori biskut AL, anda pastinya tidak akan makan melebihi 10 biji (10 biji bererti 400kcal) untuk setiap rumah. Sekali lagi, setkan niat hanya untuk merasa. Untuk senarai kalori makanan-makanan Malaysia, sila rujuk E-book "Food Calorie List" keluaran Susu Sejat.

7 - Fokus kepada protein, kurangkan karbohidrat
Tak bermaksud SS nak menggalakkan anda semua untuk berdiet ala-ala Atkins atau High-protein diet. Namun, rasionalnya disini terletak pada konsep dimana kehadiran protein akan membuatkan sesebuah hidangan itu lambat untuk dihadam dan memerlukan lebih tenaga untuk mencernakannya, sekaligus meningkatkan kadar metabolisma.

Selain itu, protein juga lebih lambat ditukar kepada glukosa berbanding karbohidrat, sekaligus risiko ia untuk ditukar kepada lemak badan rendah. Untuk memastikan ini, pastikan juadah yang anda ambil itu ada kandungan protein. Jika juadah tersebut tiada kandungan protein, sila kurangkan pengambilannya (hadkan untuk merasa sahaja). Contoh hidangan berprotein adalah rendang atau kari ayam/daging (tanpa kulit, boleh dimakan bersama rendang dan ketupat), laksa utara, sate, lontong (banyakkan mengambil tauhu didalamnya, udang), ayam percik, dan serunding.

Yang mana satukah makanan berprotein dalam gambar ini?

8 - Makan secara perlahan
Sedangkan Nabi sendiri pernah berpesan agar kunyah makanan dalam 40 kali terlebih dahulu sebelum telan, untuk memastikan makanan tersebut betul-betul hancur dan sebati dengan amilase liur (air liur). Ini akan membawa kepada proses pencernaan yang lebih teratur. Malah, otak juga mengambil masa kira-kira 20 minit untuk mentafsir sama ada anda sudah kenyang atau pun sebaliknya. Maka dengan itu, makanlah secara perlahan dan teratur. Ingat, sekiranya anda menghabiskan 1 hidangan makanan kurang dari 10 minit, itu bererti anda seorang yang gelojoh.

9 - Chewing-gum sebagai pendamping
Selepas selesai mengunjungi satu-satu rumah, SS sarankan agar anda mengunyah sekeping gula-gula getah (sugarfree) sementara dalam perjalanan untuk mengunjungi ke rumah yang seterusnya. Kunyahlah dalam 5-10 minit dalam satu sesi. Selain daripada membersihkan mulut daripada bau-bau bawang sate, dan juga menanggalkan makanan dan cabai-cabai pada celah gigi, anda juga dapat membakar 'ekstra' kalori dengan membiarkan mulut anda mengunyah. Secara tidak langsung, anda juga sebenarnya membuatkan otot pipi anda sedikit letih, sekaligus mengurangkan risiko untuk mengunyah lebih makanan di rumah yang seterusnya.

10 - Pandai menolak tawaran
Pernah mengalami situasi dimana tuan rumah suruh anda tambah dan tambah lagi makanan? Dalam konteks ini anda kena pandai 'menawar' agar apa yang anda kata (menolak pelawaan) tidak akan mengecilkan hati si tuan rumah. Berikan alasan yang anda sudah kenyang, atau jika ditanya mengapa tidak minum minuman manis yang terhidang, beritahulah beliau bahawa anda ingin mengelak daripada mendapat penyakit kencing manis (kencing manis adalah contoh yang terbaik kerana ia penyakit yang common, semua rakyat Malaysia, walaupun yang duduk di ceruk kampung mana sekalipun pasti tahu). Lakukannya dengan cara baik, namun jangan sesekali memberi alasan diet kerana kebiasaannya, alasan itu tidak boleh dipakai sama sekali, malah anda akan dipaksa untuk makan dan minum dengan lebih lagi. Ok?

Siapa yang tengah bersalaman ni?

Itulah dia 10 tips yang boleh diamalkan ketika Aidilfitri ini dalam mengelakkan tabiat makan secara berlebihan. Di kesempatan ini juga, Aku, Ejoy, penulis dan pengarang rasmi Susu Sejat dot Com ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri buat seluruh pembaca setia (blog yang tidak seberapa ini) yang beragama Islam.

Ampunkan salah silap andai ada terkasar bahasa, terutamanya ketika aku menegur sikap masyarakat Malaysia, dan kritikan terbuka menerusi beberapa entri sebelumnya. Mungkin ada yang terasa, namun niat aku baik, tidak lebih daripada menegur yang mana salah sahaja. Semoga kita dapat berjumpa lagi selepas raya nanti, ok?

Susu Sejat penat, Susu Sejat nak rehat.... =,) *nangis terharu*



Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

8 comments:

suamihanyisterizuki said...

susu sejat, selamat hari raya....

Keretapi said...

susu sejat! ini emergency.

nak mintak tips, kalau bolehlah, camne nak kuruskan badan dalam masa 4 hari?

haha rasenye semua orang ternanti2kan topik nih.

mesti ada caranya kan? xD

seriously, tolong :|

Joy Kalonas said...

suamihanyisterizuki: Selamat hari raya kembali :)

Keretapi: Nak turun berat badan or nak turun saiz pinggang? Ni mesti sebab nak raya nanti kan? But unfortunately 4 hari tu terlalu singkat untuk buat weight loss secara sihat. Nak turunkan 1kg saja memerlukan pembakaran lemak about 7000kcal. U need to exercise gila2 untuk burn tenaga (from fat) sebanyak tu, which is tak berapa digalakkan.. ;)

Anonymous said...

lin li---> hai susu sejat...jgn lah rasa penat share info pada kami ni..nanti free2 sambung lagi ye? Selamat Hari Raya Aidilfitri..Maaf Zahir Batin

Justiffa said...

Selamat hari raya joy from aunty & family, maaf zahir batin :D

(aunty suka saranan jd ala2 'pengkritik makanan' tu, its a great idea lol).

Anonymous said...

en. susu cute lah... :)

attiesya said...

rasanya belum terlambat lagi nk ucapkan selamat hari raya kat ss kan?? maaf zahir batin.. nnt dah kluar e-book food calorie list -2, jgn lupa war2kan ye.. :)

humbleyat said...

selamat hari raya..info yg bgus untuk ctrol mknn di hari raya...

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails