November 4, 2010

Diari SS: Siri Joy Belajar Berenang (Minggu 2)

Sambungan Siri Joy Belajar Berenang (Minggu 1)

Nak beli baju renang.. nak beli baju renang

Misi untuk mencari baju renang pun bermula. Pada awalnya aku bercadang untuk membeli pakaian renang aku di Jaya Jusco. Namun agak mengecewakan apabila aku mendapati harganya sangat mahal. Seluar renang sahaja, untuk jenama Schwarzenbach berharga lebih kurang RM60. Itu belum termasuk pakaian untuk upper body, goggle, dan swimming cap lagi. Agak-agaknya, kalau aku beli kesemua kelengkapan renang ini di Jaya Jusco mahu mencecah sekurang-kurangnya RM200; sedangkan aku ini baru nak belajar, berbaloikah membelanjakan wang sebanyak itu?

Aku meminta pandangan coach Mas dan ini cadangan beliau

"kalau nak beli seluar tight ok, kat Giant pun ada jual. jenama Garson. tu tak sampai RM30 rasanye. baju swim dia pon sama, jenama Lingo. good quality, kekadang lagi lama tahan dari baju arena sume tu. nanti try cari"



Baju renang (Lingo) = RM19.90
Seluar 'tight' (Garson) = RM29.90
Goggle (First Choice) = RM19.99
Swimming Cap = Tak beli (ingat nak 'pow' cikgu Shida punya jer, hehe)

TOTAL = RM70

Status Misi: BERJAYA!


Cabaran Minggu kedua

Tarikh: Sabtu, 23 Oktober 2010.
Masa: 1.30pm - 2.30pm
Lokasi: No.2 Lorong 4/48F, 46050 PJ

Minggu ni aku datang lambat sikit sebab terlajak tidur, penat dek kerana workout intensiti tinggi yang dilakukan sehari sebelum tu. Jika minggu lepas aku hanya dijemput oleh coach Mas seorang, kali ini aku dijemput pula oleh satu team coaches Aquadolf - kebetulan hari tersebut mereka menikmati makanan 'brunch' bersama-sama. Bayangkan, seorang lelaki, 3 perempuan dalam satu kereta. Ye la kan, aku ni jenis pemalu dan segan sikit, mesti ramai yang tak tahu tu.

Sampai sahaja di medan latihan, seperti juga minggu sudah, aku diberi masa 5 minit untuk menyalin pakaian. Disebabkan aku ni ala-ala "sengal-sengal ubi", tambahan ini juga kali pertama aku mengenakan lycra pant ke atas tubuhku (seluar tight), maka terlebih dahulu aku sudah membuat persediaan yakni membuat beberapa bacaan berkenaan lycra pant. Ini termasuklah mencari jawapan, perlukah kita memakai spender sebelum mengenakan lycra pant ni.

(klik untuk besarkan)

"Best la swimming cap cikgu Shida ni.. minggu depan nak "pow" lagi la, hehe"
(Underwear pakai atau tidak? Shh.. jangan sesekali ditanya soalan itu)

Seperti biasa juga, sesi latihan dimulakan dengan amalan blow bubble. Anggaplah blow bubble ini seperti pemanas badan sebelum berenang.


Kemudian, sesi imbas kembali pembelajaran minggu lepas pula dilakukan - mengawal buoyancy (apungan) ketika berada di permukaan air. Latihan asas ini diulang untuk beberapa set. Adalah penting untuk meluncur dengan lembut dan memastikan air berada dalam keadaan sehabis tenang agar momentum luncuran kita tidak diganggu oleh daya luaran daripada air yang beralun (turbulance).

Coach Mas yang begitu serius memerhatikan postur kaki si Abang Susu.. (ceh, nak ber "abang" lah pulak)

Berikut adalah cara-cara untuk melakukan luncuran yang aku nyatakan sebentar tadi:


1) Pastikan lutut membongkok sedikit, tangan (biceps) rapat ke telinga, seperti nak menari ballet. Tangan kiri pula menyentuh tangan kanan. Ini postur permulaan anda.

2) Sambil membongkok, dengan menggunakan otot keting, injakkan satu daya tujah ke depan namun dengan lemah gemalai untuk mengelakkan air daripada beralun.

Pastikan anda relaks dan bertenang, muka menghadap dasar kolam, dan biarkan diri anda disokong sepenuhnya oleh daya tujah air. Tenang macam mana tu? Tenang sampai orang ingat "Eh, ada mayat terapung la!" (ada rupa macam mayat terapung tak dalam gambar tu?)


Berikut adalah gejala-gejala biasa yang dialami jika seseorang tersebut baru pertama kali berenang (atau belajar berenang):

1 - Tertelan air - ini akan berlaku kalau mulut anda berasa gatal untuk bercakap (kerja nak bercakap jer) ketika melakukan blow bubble.
2 - Air memasuki hidung sampai terasa ke otak - juga berlaku jika hidung berasa gatal untuk "menarik nafas" ketika sedang berenang/meluncur.
3 - Cenderung untuk sendawa - entah berapa kali aku bersendawa ketika berlatih pun aku kurang pasti (banyak sangat) walaupun aku belajar berenang hanya untuk 1 jam. Mungkin ini disebabkan oleh badan kita yang berada pada 2 tekanan udara yang berbeza pada masa yang berselang-seli (bawah permukaan air bertekanan sedikit tinggi berbanding atas permukaan air)
4 - Rasa nak meludah atau buang air dari hidung

Aku juga didedahkan dengan teknik "kuak katak". Menurut coach Mas, kebiasaannya beliau akan mengajar teknik ini terlebih dahulu kepada kanak-kanak atau wanita memandangkan ini merupakan teknik asas ketika berenang, juga yang paling asas untuk human survivor.

Walaubagaimanapun ini berbeza dengan kes lelaki kerani fisiologi kaki lelaki yang lebih tumpat isipadu ototnya berbanding wanita. Oleh yang demikian, aku didedahkan terlebih dahulu dengan konsep "luncur" dan goyang kaki menggunakan otot paha, ke atas dan ke bawah berselang selikan kiri dan kanan, seperti mana kaki itik berfungsi ketika berenang.

Bagi aku teknik "kuak katak" ni susah sedikit kerana ia melibatkan pergerakan yang lebih daripada 2 koordinasi. Bagaimana tu? Ini akan aku ceritakan pada bahagian yang seterusnya.

Bersambung...

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

4 comments:

lil' kym said...

suka la yer SS di temani 3 puteri...

BAMyarns said...

blajar renang mana leh pki spender.. :P huhuhu SS takl pki *******

attiesya said...

sy dulu blajar berenang, tgk org.. mmg kuak katak yg senang.. tgh nk cari cikgu utk yg freestyle..

Anonymous said...

untung ye dpt blajar dgn 3org cikgu. mesti cepat pandai ni.aku dulu blajar sendiri je,pastu wt muka tebal tanya org yg pandai masa swim hehehehe.......klu dpt jumpa 3org cikgu tu kn bagus :)

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails