November 9, 2010

Susu Skim Cecair Pertama di Malaysia!

Nampak gayanya gelombang kehadiran susu skim semakin lama semakin bertambah pengaruhnya di negara tercinta kita, Malaysia. Aku ingat lagi ketika aku mengenali istilah "susu skim" pada awal tahun 2010. Ketika itu aku terlalu bergantung kepada susu rendah lemak seperti Anlene dan Nesvita Omega Plus yang sedikit mahal (mahal kerana jenamanya). Aku sama sekali tidak menyangka yang susu skim memang wujud di Malaysia pada ketika itu.

Pada mulanya hanya ada satu jenama susu skim sahaja yang wujud di Malaysia, iaitu Sunlac (susu tepung). Namun tak semua kedai runcit (kecuali sekitar Pulau Pinang, kerana ia dikilangkan di sini) dan pasaraya yang menjual susu ni, dan itu yang membuatkan susu ini susah untuk dicari sekali gus ekzotik di mata masyarakat Malaysia.

Hanya sekitar Jun/Julai 2010 barulah wujud susu skim di bawah jenama Tesco Light Choice (juga susu tepung), dan sejak dari itu juga susu skim boleh didapati dengan mudah di semua pasaraya Tesco di seluruh Malaysia. Sunlac juga semakin hari semakin bertambah peniaga yang menjualnya.

Dan kini, muncul pula satu lagi jenama susu skim, namun dengan sedikit kelainan. Memegang status sebagai susu skim dalam bentuk cecair (siap untuk diminum) yang pertama dihasilkan di Malaysia, aku dengan suka citanya ingin mempersembahkan produk ini kepada para pembaca yang budiman.

Susu Skim F&N Magnolia - RM6.10 sekotak (1L) di Jaya Jusco

Maklumat pemakanan

Jangan sesekali beri susu ini pada bayi anda ye!

P/S: Hari demi hari, susu skim mula mendapat perhatian, sedangkan suatu ketika dahulu ia agak kurang popular - tak ramai yang mengetahuinya. Mungkinkah kesedaran terhadap susu skim ini hadir selari dengan kewujudan susu sejat dot kom? Ya lah, kerap sangat promot tentang susu skim lah katakan. Mungkinkah? Tak mungkin, tak mungkin...


Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

12 comments:

wannurfazrini said...

awww i loikeee SUSU . semua susu sukeeeee :p

Anonymous said...

ak pon mula menyedari kehadiran susu skim melalui sususejat..hahaha

Anonymous said...

ape beza susu skim dgn susu rendah lemak?

-QZ-

CJ Housewife said...

susu suke kat saya...sbb tu saya suke susu...hihihihi

larradanish said...

hehhe..arini mimi baru beli susu skim ni..tp dpt yg sunlac jugak..pasai tk pi kt tesco.beli kt kedai runcit je..

myoliza said...

thanks for sharing, tuan sususejat,..sy pun nk try sususkim jugak, susah nk jumpa kt kedai biasa,..tesco plak jauh nk pi,..jusco tu dekatlah,..selalu minum yg low fat,jer,..;D

Azfa said...

x leh nk telan susu-susu nih...

[e][cHa][ChA] said...

thnx bro knal kn susu skim tesco tu.
lg murah dr susu low fat lain.
ade kemungkinan susu skim makin laku sbb bc blog susu sejat kot. hiks

Anonymous said...

mula mengenali jenama susu skim sunlac bile dicadangkan oleh dieticians.katanya,pesakit diabetes kat hospital diberikan susu ini.dulu melilau juga nak cari susu ni.cari kat pasaraya besar memang tak jumpa.rupanya, ada jual kat the store kat kg.bila balik kg,borong la smp 2-3paket buat stock.pastu, jumpa pulak kat jaya jusco.beli online pun leh

mien said...

best ke susu skim nie?ape klainan ngan susu rendah lmak ek?

enni_amat said...

ape beza susu skim dgn susu rendah lemak ?
kalo bleh encik ss terangkan dlm 1 entry lg bgus .
ngeeee ~

Joy Kalonas said...

perbezaan antara susu skim dan susu rendah lemak sudah saya ceritakan dalam blog ni.. it's in english.. cuba search yea ;)

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails