July 14, 2010

Munchy's Oat Krunch: Review

Entri kali ini aku tujukan khas buat ibubapa yang 'mati akal' untuk menggalakkan anak-anak mereka menikmati santapan oat. Ye la, ramai sebenarnya yang tak suka dengan rasa oat, ada yang kata 'keras' lah, rasa 'berbintil' lah, 'loya' lah. Kalau dah macam tu bunyinya, macam mana nak pupuk anak-anak yang masih kecil supaya berjinak-jinak dengan oat? Hmmm.. mungkin Munchy's Oat Krunch ada jawapannya.

Chipsmore versi oat. Itulah dia Munchy's Oat Krunch Dark Chocolate. Meskipun kandungan oat dan tepung gandum penuhnya tidaklah begitu tinggi (melalui pengalaman aku sendiri dalam bab merasa makanan), sekurang-kurangnya ini mampu menggalakkan kanak-kanak untuk berjinak-jinak menikmati oat. Percayalah, kanak-kanak pasti menyukainya!


Signifikankah label Organic Hazelnut ini?

Seratus peratus dibakar dengan oven, kandungan karbohidrat utama Oat Krunch ini masih lagi tepung gandum biasa (refined carbohydrate atau karbohidrat ringkas), di samping tepung gandum penuh dan kepingan oat. Ini membuatkan snek/biskut ini tinggi serat berbanding biskut-biskut yang lain (mengandungi 2g serat untuk satu hidangan/satu pek/3 keping). Satu hidangan Oat krunch ini juga mengandungi kira-kira 2 sudu teh gula, dan angka ini tidaklah terlalu membahayakan jika di ambil satu pek sehari.


Seperti biskut Chipsmore bukan? Nampak apa yang berbintil-bintil putih pada permukaannya? Itulah kepingan oat.

Oat Krunch juga kaya dengan kalsium dan zat besi, yang mana membantu pertumbuhan tulang dan sel, selain bebas dari sebarang pemanis atau pengawet tiruan.

Selain perisa 'Dark Chocolate', Oat Krunch juga menawarkan dua perisa lain iaitu "Strawberry & Blackcurrant" dan "Chunky Organic Hazelnut". Bagaimana pula dengan harga? Untuk pek 180g (7 pek) harganya cuma sekitar RM3.80, manakala untuk pek 500g (18 pek) pula berharga sekitar RM7.90.


Ramuan: tepung gandum, bijian coklat, gula, tepung gandum penuh, lelemak sayuran (minyak kelapa sawit), kepingan oat, sirap glukosa, serbuk koko, kacang hazel, kalsium karbonat, garam, bahan penaik (sodium bikarbonat/ E500 (ii), Ammonium bikarbonat/ E503 (ii)), pengemulsi-Lesitin (E322) dan perisa.

Allergy Advice: wheat, milk, soybeans, nuts.

Maklumat Pemakanan: Oat Krunch Dark Chocolate (30g, 3 keping)
Kalori: 145
Karbohidrat: 20g (Serat 2g, Gula 8g)
Lemak: 6g (Lemak Tepu 3g)
Protein: 2g
Sodium: 86mg
Kolesterol: 0mg

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

6 comments:

Mah@mahu said...

memang suka mkn yg berkhasiat and berzat ni kan bagus lah..

cik xxx said...

kuku bersih

izyanty collection said...

sedap biskut nie.mak kita lak yg teringin nak makan huhuhu..

Joy Kalonas said...

Mah@mahu: Thanks.. =)

cik xxx: Hatinya juga bersih, hehehe. Thanks..

izyanty: yes2.. memang sesuai untuk semua lapisan umur.. =)

elmo chemo said...

Aku pun makan biskut ni tiap pagi. sedap. rasa dia seimbang. sebab tak adalah manis sangat macam chipsmore.

iza said...

dah jd antu gak dgn biskut ni..mkn masa tggu mak dressing kat spital...huhu

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails