September 21, 2010

Tip 9: Keju yang mana pilihan hati?

Ada sesiapa di sini peggemar tegar keju selain aku? Keju, atau dalam bahasa Inggerisnya "Cheese" (bukan "cis!") merupakan makanan tradisi yang berasal dari Eropah dan menjadi penyedap makanan yang wajib di beberapa negara barat yang lain. Keju dihasilkan daripada susu menerusi proses pengentalan protein casein yang terkandung dalam susu (coagulation) dengan menggunakan asid.

Memandangkan keju dihasilkan daripada susu, maka ia secara umumnya mengandungi nutrien yang juga terdapat dalam susu (susu segar), antaranya Kalsium dan Vitamin D. Tidak keterlaluan jika aku menyebut keju merupakan 'susu versi pepejal', selain daripada rasanya yang sedikit masin. Namun kita semua mengetahui keju yang asal mempunyai kandungan lemak yang lebih tinggi berbanding protein (kecuali cottage cheese, yang akan aku review suatu hari nanti), dan kurang sesuai diambil kerap jika anda berniat untuk menurunkan berat badan.

Oleh yang demikian, beberapa bulan yang lalu aku telah membuat tinjauan di pasaraya Tesco dan Giant, dan produk keju rendah lemak ini telah menarik perhatian aku.


"Kraft Singles Hi-Calcium 60% Less Fat" nama diberi. Ia mengandungi hanya 1.7g lemak untuk setiap keping keju, sekaligus menyelamatkan hampir 30-40kcal kuota kalori (jika dibandingkan dengan sekeping keju yang biasa). Mungkin 30-40kcal ini dilihat sebagai jumlah yang kecil, namun bagaimana jika anda makan 2-3 keping keju sehari untuk 5 hari berturut-turut? Bukankah dah boleh jimat lebih 300kcal?


Namun, dari segi harga "Kraft Singles Hi-Calcium 60% Less Fat" yang berharga kira-kira RM10 sepaket (12 keping) ni mungkin mahal sedikit berbanding "Kraft Singles Hi-Calcium" yang biasa. Keju juga tidak sesuai untuk mereka yang senang mendapat hypertension (darah tinggi) kerana kandungan sodiumnya agak tinggi: sekeping keju "Kraft Singles Hi-Calcium 60% Less Fat" mengandungi 240mg sodium.

Nota Kaki: Semasa aku menetap di US dahulu, aku berkesempatan berkenalan dengan pasangan emas dari Malaysia yang sudah menetap di sana lebih 20 tahun, sejak mereka menuntut lagi sekitar tahun 1970an. Dalam masih menuntut mereka telah berkahwin lalu dikurniakan 2 putera lelaki, dan percaya atau tidak, anak-anak mereka kini jauh lebih tinggi dan sasa berbanding mereka ketika muda; berwajah melayu, tetapi fizikal dan cara percakapan tak tumpah seperti American. Rahsia mereka? Mereka dididik untuk makan keju sejak mereka kecil lagi. Ini membuktikan ketinggian tidak semestinya dipengaruhi oleh genetik. Aku fikir, kalaulah orang Asia, seperti kita ni diajar makan keju sejak kecil lagi, mesti ramai orang-orang kita yang tinggi-tinggi kan?

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

1 comments:

Miss Comot said...

suke jgk keju tp lbih suke keju McD(keju wrna kuning pekat@oren) @ mozarella cheese...tp sgt mhal so mkn skali skale jew... =(

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails