July 6, 2010

Snek ketika di pejabat..

Sibuk ketika di pejabat? Tiada masa untuk menikmati sarapan pagi, snek, mahupun makan tengahari? Jom pelajari 'snek tengahari' yang En. Susu selalu makan di pejabat, yang kaya dengan sumber fiber, tinggi protein dan juga lemak yang sihat, Sandwich Tuna.

1) Bahan-bahan yang diperlukan ialah satu tin tuna (Ayam Brand), roti gandum penuh (Gardenia), Sos Salad Thousand Island (Ladies choice), beberapa hiris tomato (siap dipotong di rumah), dan sedikit air masak (eh, nampak macam sebotol je air tu En. Susu?).

2) Untuk resepi ini, aku menggunakan 'Ayam Brand Tuna in Olive Oil' (minyak zaitun), yang kaya dengan lemak sihat, monounsaturated fat.

3) Untuk dressing, aku menggunakan jenama 'Ladies Choice' (pilihan gadis-gadis), yang mengandungi asid lemak omega 3. Omega 3 bagus untuk apa? Betul, pandai para pembaca semua. Ini yang buat Susu Sejat makin sayang kat korang.

Mesti ramai yang tertanya-tanya, mengapa tuna dan dressing yang aku pakai ni seolah-olah berlemak? Sebab utamanya ialah En. Susu kita ni sedang dalam proses menaikkan berat badan. Buat mereka yang ber'diet' untuk kurus, boleh cuba alternatif lain yang lebih rendah kalori (seperti Ayam Brand Tuna in Mineral Water dan reduced-fat mayonnaise). Sebab yang lain? Kita memang perlukan lemak dalam diet kita, kuantiti berpatutan, seperti yang termaktub dalam piramid makanan.

4) Langkah pertama, asingkan Tuna daripada air dan minyak yang berlebihan. Basuh dengan sedikit air jika perlu.

5) Hancurkan cebisan Tuna tadi dengan garpu.

6) Tuangkan kira-kira 2 sudu teh Thousand Island Dressing (kira-kira 62kcal), dan gaul bersama Tuna tadi hingga sebati.

7) Sapukan inti tadi di atas permukaan roti, dan jangan lupa sumber alkaline anda, tomato, harus juga disusun cantik-cantik, sebelum tutup 'inti' tadi dengan kepingan roti kedua (bahagian atas).

8) Sementara masih panas, sila lah makan ye! (macam la ko goreng tuna tu En. Susu oi)

9) Tak habis? Tak pe. Simpan baki selebihnya untuk waktu snek yang seterusnya. Makan sikit-sikit tapi kerap tu kan elok, tingkatkan metabolisma. Siapa yang cakap? En. Susu Sejat yang cakap. Selamat mencuba!

P/S: Sesiapa yang mempunyai resepi menu sihat untuk dikongsi, boleh berbuat demikian dengan menghantar emel ke sususejat[at]gmail.com. Sharing is caring..

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

6 comments:

eijam said...

joy, reduced fat-mayonies ada juai ka? xpernah jumpa pun...resepi hg best...aku ada wat, tp tanpa mayonis ..guna tuna in water

Joy Kalonas said...

eijam, di US ada jual, tapi aku pun masih belum nampak ada dijual di Malaysia. Kalau jumpa nanti will let you guys know..

Nur -al- Ain said...

tuna in water best ke en susu?

Joy Kalonas said...

Ain, tuna in water tu sedikit padat dan tepu (very plain in taste and texture), berbanding tuna in olive oil dan tuna in sunflower oil, ada beza dari segi texture..

fyra said...

sedapnye :)

Joy Kalonas said...

sedap cik fyra.. hehe.

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails