October 20, 2010

Tandoori oh Tandoori.. (Bahagian 1)

Bayangkan. Bayangkan anda sedang menapak menuju ke sebuah restoran mamak yang terletak berhampiran rumah anda. Anda memasuki premis mamak berkenaan dan mendapati di penjurunya terdapat seorang lelaki berwajah ala-ala pelakon hindustan sedang menempek adunan doh roti pada seketul batu lalu meletakkannya ke dalam sebuah ketuhar tradisional. Disamping itu, anda terlihat juga beberapa bahagian ayam berwarna merah tergantung berdekatan beliau. Tetapi tahukah anda apa yang bergantungan itu? Apa yang ditempek oleh lelaki berwajah pelakon hindustan itu?



Apa itu ayam tandoori?

Ayam Tandoori ialah sejenis ayam yang dipanggang/dibakar dengan menggunakan suhu yang tinggi dalam tandoor (bermaksud oven tanah liat), namun terlebih dahulu telah diperap dengan yogurt dan rempah Tandoori Masala (terdiri daripada campuran rempah "garam masala", bawang putih, halia, jintan, cili cayenne, perahan limau, dan beberapa rempah yang lain).

Kalau di negara-negara barat seperti di US, cara memasak ayam tandoori oleh restoran-restoran masakan India atau Pakistan pula adalah sedikit moden iaitu dengan menggunakan oven bertingkat yang moden (namun masih mengekalkan rempah dan resepi yang sama).

Kebiasaannya ayam tandoori akan disajikan berserta dengan Roti Naan, kerana sejarah menunjukkan ayam tandoori ini dicipta di India oleh seorang rakyat tempatan yang cuba memasak ayam berempah, menggunakan tandoor yang sama digunakan untuk membakar roti naan.

Dari ayam tandoori ini juga, wujudlah beberapa resepi-resepi masakan India yang lain seperti Ayam Tikka Masala.

Garam masala, antara rempah utama ayam tandoori..

Cili Cayenne.. juga antara ramuan penting ayam tandoori.


Konsep Pemakanan Ayurveda

Aku percaya yang dalam ayam tandoori itu sendiri telah diterapkan dengan konsep pemakanan Ayurveda. Terlebih dahulu, tahukah anda semua apa itu Ayurveda?

Ayurveda ialah sains penjagaan kesihatan yang tertua di dunia. Ayurveda berasal daripada perkataan sanskrit yang membawa maksud " sains kehidupan" ("Ayu" bermakna kehidupan, manakala "veda" pula bermaksud ilmu pengetahuan). Muncul di India lebih kurang 5000 tahun dahulu, konsep Ayurveda ini unik kerana:

1 - Perubatannya adalah berbeza kepada setiap individu dalam aspek pemakanan dan gaya hidup yang harus diikuti untuk kecergasan yang maksimum.
2 - Semua aspek dalam Ayurveda dilakukan melalui proses pemerhatian, ujian dan pengetahuan mengikut kaedah tradisi.
3 - Ayurveda mengatakan bahawa terdapat 3 sumber yang mengawal tenaga manusia iaitu "Tridoshas" - Vata (Tenaga Pergerakan), Pitta (Tenaga Pencernaan dan Metabolisme) dan Kapha (Tenaga Pembentukan Struktur). Punca penyakit mengikut Ayurveda adalah kerana ketidakberkesanan 3 tenaga tersebut.
4 - Ayurveda mempunyai pengetahuan yang menyeluruh mengenai hubungan badan dan minda.

Dalam Ayurveda, diet dan pemakanan itu sendiri merupakan "ubat" kepada penyakit yang bakal dihadapi - lebih kepada konsep mencegah lebih bagus daripada merawat. Setiap individu harus mengikut garis panduan diet yang telah ditetapkan mengikut ciri fizikal masing-masing (Vata, Pitta, dan Kapha).

Mereka yang tergolong sebagai "Vata" (dikurniakan dengan minda yang cerdas, kreatif dan fleksibel, berbadan kecil, suka bergerak pantas serta sangat aktif, namun mereka mudah untuk letih), misalannya, harus makan sesuatu yang kaya dengan protein, tetapi panas, dan pedas. Ciri-ciri makanan seperti ini wujud dalam ayam tandoori - ia kaya dengan protein (ayam = protein), panas (anda pasti perasan mengapa tukang masak tu akan panaskan balik ayam tandoori tu sebelum dihidangkan), dan pedas (kerana rempah masala nya).

Kebanyakkan orang kita juga selalu merungut dan pelik, mengapa majoriti orang India ni nampak kurus dan sihat sedangkan makanan mereka kelihatan seperti berkalori tinggi? Dan rahsia kehebatan metabolisma mereka sebenarnya terletak pada konsep Ayurveda ini.



Konsep Alkaline versus Acidity

Konsep Alkaline dalam diet amat penting untuk meneutralkan kembali makanan-makanan berasid yang diambil. Secara asasnya, lebih 50% makanan yang kita ambil setiap hari adalah berasid - karbohidrat (nasi) itu berasid, dan protein (ayam, ikan, daging, telur, susu) juga berasid. Oleh yang demikian, mana terletaknya sumber alkaline tersebut? Itu akan aku huraikan dalam entri yang mendatang, namun buat masa ini, kita fokus dahulu kepada ayam tandoori.

Mesti ramai yang tak tahu dan perasan mengapa seringkali kali ayam tandoori dan roti naan bukan sahaja dihidangkan dengan kuah dhal, tetapi juga bersama dengan beberapa hirisan bawang besar, timun, limau nipis atau limau purut, dan sejenis pencicah berwarna hijau yang masam rasanya (aku percaya ini juga diperbuat daripada limau). Ini kerana kesemua elemen yang aku sebut sebentar tadi adalah sumber ALKALINE kepada ayam tandoori dan roti naan yang bersifat asid. Namun aku perhatikan tak ramai juga yang makan bawang, timun, dan memanfaatkan hirisan limau yang dibekalkan - mereka hanya makan ayam dan kuah dhal itu sahaja semata-mata.

Sayang seribu kali sayang. Kenapa aku berkata begitu? Kerana ramai orang yang suka makan ayam tandoori, tetapi tidak tahu akan cara yang betul menikmatinya. Oh ya, mungkin ramai juga yang tidak tahu fungsi limau yang disertakan juga bukan sekadar sumber alkaline semata-mata, tetapi juga sebagai "fat emulsifier" - pencair lemak, supaya sifat lemak pada permukaan ayam tandoori tu tak berapa wujud, sekaligus berpeluang menyingkirkan kalori yang datang daripada lemak sapi.

Mengapa hidangan ayam tandoori ini menjadi pilihan hati Susu Sejat? Benarkah ayam tandoori ini hidangan yang menyihatkan jika dimakan dengan cara yang betul? Dalam Bahagian 2 "Tandoori oh Tandoori" nanti, aku akan kongsikan pula sedikit tips bagaimana untuk menikmati ayam tandoori dengan cara yang betul dan sihat, di samping sedikit review berkenaan ayam tandoori yang lazat-lazat yang pernah aku cuba di sekitar lembah kelang. "Lazat? Lazat?" (gaya cakap Tuan Sadiq Sigaraga kepada 2 menantu bahalulnya dalam filem "3 Abdul". Eh, bukan dalam babak tu deme "mencium" bau roti naan juge ke?)

Sumber rujukan: http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan/s3_99/azlan.html (Konsep Ayurveda)

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

11 comments:

Nur -al- Ain said...

kat melaka ade satu kedai nan tandori terbaikkk punya ;)

myoliza said...

ermm sedap, sedap..;D
penah makan,..ade cicah dgn sos mint dia [hijau dr daun pudina kot]

toffee said...

sos hijau tu mmg sedap...slurp....! makan dgn tosei pun best..

tang nak jimat akak selalu panggang ayam kampung guna perencah tandori maggie, boleh makan sekor dua dgn family.. nak lg sedap bubuh yogurt..

nanti2 bolehlah ejoy cerita pasal kebaikan rempah2 pulak..utk gaya pemakanan yg sihat & menyihatkan ye...

Joy Kalonas said...

ain: boleh share? kalau ada gambar dan lokasi sila nyatakan sebelum malam ni, boleh masukkan dalam entri bahagian 2 ;)

myoliza: ntah la, saya pun tak tahu benda apa yang hijau tu, mungkin juga pudina :p

toffee: oh, tu kena lanjutkan lagi pembacaan tu, akak ada info yg nak di share ttg topik tu? email la saya yea :)

mas said...

joy,

menantu bahalul tu cium bau capati le..heheh

Joy Kalonas said...

capati ke? tengok mcm roti naan pun ada ;)

toffee said...

InsyaAllah kalau ada idea Joy... :)

Anonymous said...

jay:
joy,kalo purata penurunan berat 1 week = 2kg kira ok ke x???

Joy Kalonas said...

toffee: tq kak :)

anonymous: depends, kalau awk badan besar (obese) mungkin ok, tp klau badan sekadar overweight, ada kemungkinan muscle pun turut turun dgn byk

Anonymous said...

erm friends turun 1 week 5kg. mksdnya kalau mcm tu mmg muscle je ke yg trun? xnk la mcm tu. tq for all gud info joy...

Joy Kalonas said...

yes.. turun laju sangat tu :)

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails