June 20, 2010

Fiber si 'Zero' Kcal

Beberapa hari yang lalu, aku ada menceritakan betapa pentingnya kita untuk makan buah, disamping pandai memilih buah bersesuaian dengan diet dan matlamat 'berat' kita. Boleh rujuk di sini jika ada sesiapa yang terlepas dan berminat untuk membacanya.

Sebelum aku bercerita lebih lanjut, tahukah kalian mengapa makanan tinggi fiber seperti buah-buahan dan sayur-sayuran rendah nilai kalorinya (kalori per gram)?

Fiber (serabut/serat) boleh didapati dengan banyak dalam buah-buahan, sayur-sayuran, dan bijirin (grains). Fiber tidak dicernakan oleh badan, maka ia boleh melalui sistem pencernaan dengan mudah dan pantas, melewati saluran usus sekaligus membantu untuk memindahkan sisa kumuhan dari tubuh dengan lancar.

Oleh kerana fiber tidak dicernakan oleh badan, maka fiber TIDAK akan menyumbang kepada nilai kalori buah-buahan/sayuran/bijirin yang kita makan, walaupun ia merupakan sejenis karbohidrat. Ini kerana badan kita tidak mempunyai enzim yang mampu untuk mencernakan fiber sebagai sumber tenaga. Pendek kata, fiber tidak menyumbang apa-apa tenaga, tidak menyumbang apa-apa kalori kepada tubuh kita, dan lebih penting TIDAK menggemukkan.


Fiber adalah komponen penting dalam proses penurunan berat badan. Disamping mengurangkan 'nafsu' makan, ia memberi kita rasa 'kenyang' dengan melambatkan transit makanan dalam sistem pencernaan kita. Makanan berserat juga memerlukan 'usaha' mengunyah yang lebih, membuatkan kita menikmati makanan lebih lama dari biasa, sekaligus mengelakkan makan secara berlebihan.

Secara teknikal, mereka yang mengambil KURANG FIBER dalam diet mereka mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk naik berat badan berbanding mereka yang mengambil LEBIH FIBER dalam diet mereka. Kenapa Susu Sejat berkata sedemikian? Katakan DCR Diana ialah 2000 kalori sehari, dengan tambahan serat dalam diet Diana, beliau mungkin hanya ambil 1,700 'kalori sebenar' dalam sehari (jimat 300kcal kerana kalori dari fiber tidak dikira, 'zero'). 300 kalori ini jika diterjemahkan akan menjadi kehilangan berat sebanyak 28 pound, iaitu kira-kira 14kg, jika diamalkan selama setahun!

Oleh yang demikian, aku mencadangkan mereka yang berusaha untuk turun berat badan ni agar jangan sesekali untuk mengabaikan fiber dalam diet mereka. Cuba untuk menikmati sarapan yang tinggi fiber seperti Oatmeal (bijirin oat), roti gandum penuh dan buah-buahan campuran kerana makanan seperti ini akan membuatkan kalian kenyang sehingga waktu tengahari, disamping rendah kalori.

Berusaha untuk makan sekurang-kurangnya 18g fiber sehari (rujuk sini untuk mengetahui kandungan fiber dalam buah-buahan tertentu). Walaubagaimanapun, pastikan anda minum lebih air ketika anda meningkatkan pengambilan fiber dalam diet secara drastik. Untuk permulaan, sesetengah individu akan berasa 'mual' sekiranya tidak biasa menikmati makanan berserat dengan banyak. Jangan khuatir kerana itu merupakan gejala biasa - lama-kelamaan, badan akan menyesuaikan diri juga dengan perubahan ini.

So, tunggu apa lagi geng? Jom makan lebih fiber untuk menjadi lebih sihat!

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails