June 24, 2010

Kecilkan paha dalam masa sebulan?

Aku rasa, ini merupakan antara soalan yang popular ditanya kepada aku oleh gadis-gadis diluar sana (lelaki jarang ada masalah ini):

"En. Susu, macam mana saya nak kecik kan sikit paha saya ini, badan saya dah ok, BMI dalam range idle, tapi paha ni... =("

Sebelum aku menjawab soalan ini, ingin aku tekankan yang kita TIDAK BOLEH menumpukan/fokus untuk buang lemak pada bahagian-bahagian tertentu badan, seperti dalam kes soalan tadi (dalam english dipanggil spot reduced), kecuali dengan menggunakan teknik liposuction yang ternyata menyakitkan, mahal, dan membahayakan kesihatan.

Tuhan telah menjadikan dunia ini adil - kalau turun berat badan, bererti turun semua, dan kalau naik berat badan, naik semua. Tiada istilah 'turun lebih lemak kat perut dan yang lain mantain'; dan kalau betullah ada spesifik teknik atau senaman yang boleh dipraktikkan untuk spot reduced, maka sudah pasti kita dapat melihat ramai jejaka diluar sana yang berbadan tegap tanpa perut menbonjol (boroi).

Namun, sesetengah individu mempunyai keistimewaan untuk spot reduced lemak pada sesuatu kawasan otot utama (otot dominan badan yang bekerja lebih seperti kaki, tangan). Selain daripada faktor genetik dan hormon, langkah-langkah berikut boleh diamalkan untuk spot reduced lemak berhampiran kawasan otot utama (seperti otot paha). Ikuti 4 langkah mudah untuk 'mengecilkan paha' ini dan InsyaAllah anda pasti dapat melihat hasilnya dalam masa sebulan.


1 - Wujudkan defisit kalori
Kekerapan: Setiap hari
Anda sudah bosan mendengar aku menyebut perkataan 'Kalori'? Tetapi itulah hakikatnya. Kurangkan pengambilan kalori harian dalam 500kcal daripada yang sepatutnya (DCR). Ambil jumlah protein yang mencukupi untuk membantu mengekalkan otot peha (dan otot bahagian badan yang lain) ketika proses penurunan berat badan. Berapa jumlahnya? 2g per Kg berat badan sudah mencukupi (sebagai contoh, mereka yang mempunyai berat badan 70kg harus mengambil 140g protein, yakni kira-kira 5 ketul ayam bahagian dada. Namun anda boleh pelbagaikan sumber protein).

2 - Senaman fokus pada paha
Kekerapan: 3 kali seminggu
Fokus pada senaman yang melibatkan otot quadriceps (peha depan) dan hamstrings (peha belakang). Antara 2 contoh senaman yang boleh dilakukan ialah 'Lunges' dan 'Squat'. Bagaimana nak melakukannya? Boleh search di laman Youtube dan taip kata kunci 'Lunges exercise' atau 'Squat exercise'. 'Lunges' boleh dilakukan dengan dumbell, atau tanpa dumbell. Aku cadangkan buat dalam 3 set untuk setiap senaman, dan satu set senaman mempunyai 10 ulangan. Jika anda mahukan lebih penjelasan, atau inginkan cadangan senaman yang lain, sila kemukakannya di ruangan komen.


3 - Senaman kekuatan dahulu, baru cardio
Kekerapan: 3 kali seminggu
Lakukan senaman di atas sebelum memulakan kardio (jogging). Ini untuk memastikan anda sudah menggunakan sehabis mungkin 'muscle glycogen' dan 'liver glycogen' menerusi senaman-senaman tersebut. Dan apabila anda memulakan jogging, badan mungkin sudah kehabisan sumber-sumber tenaga tadi, lalu menggunakan sumber tenaga alternatif yang terakhir iaitu lemak. Ingin mengetahui teknik kardio yang tepat untuk tip ini, sila baca Kardio - Katalis kepada 'Fat Burn'.

4 - Rehat
Harus diselang-selikan dengan senaman/kardio di atas. (Isnin senaman/kardio, Selasa rehat, Rabu kembali kepada senaman/kardio, dan begitulah seterusnya). Rehat penting untuk membolehkan badan, terutamanya tisu-tisu otot bahagian kaki untuk 'dibaiki'. Otot paha yang kuat akan membakar lebih lemak-lemak disekelilingnya ketika bekerja. Namun, aku tidak nafikan, anda akan kehilangan 'sedikit' otot paha yang berharga ketika fasa weight loss ini, atau sekurang-kurangnya mengekang kehilangan otot tersebut. Diet dan rehat yang mencukupi sangat mempengaruhi jumlah otot yang terurai dan hilang bersama-sama lemak.

Jangan lupa, ambil gambar peha anda dengan iPhone 4, tak main la 3GS sebelum dan selepas sebulan mengamalkan tip-tip ini. Buat mereka yang bertanya aku soalan ini sebelum ini, semoga kalian berjaya. Good Luck!

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

9 comments:

Wahida Jumaat said...

waaa..bagsu2!!!
nk tny tapi asenyer peminat ejoy y lain dh tny...hahahha
adduihh,,displin2!!

Joy Kalonas said...

Wahida, Good Luck! =)

Hare said...

waaah. terigt plak aku di satu petang masa melepak kt lake garden di mana perkara ni aku terbangkitkan.. haih. jom blk 2 mggu dpn ejoy. beli keta. hahahaha

Joy Kalonas said...

Hare: Paha hang ok jer aku tengok, lelaki kalau paha besar ni sasa, hehehe.. 2 minggu lagi? berapa haribulan? beli kereta? PM aku bro..

toffee said...

bagus nih, kena tunggu sihat ....

iza said...

salam, cmne plak kalo nk buang lemak kat lengan? adakah cara yg sama? mekasih :)

Joy Kalonas said...

iza, cara yg sama.. cuma bezanya jenis senaman, lakukan senaman yg fokus pada otot lengan..

enmcnoor said...

nk kongsi bbrp perkare, nk kurus kne ikut syarat2 ni:
1-displin diri
2-berterusan
3-kne ingat selalu, x kn perolehi hasil dgn cepat
4-pemakanan ikut diet yg betul
5-senaman perlu konsisten

**ps:care2 senaman leh cari kt youtube@seangkatan dgn nye... hehehe sekian

Anonymous said...

i've heard ade 0rang ckp ,, na kecik kan peha taley makan lada + bende pedas2 ,, is dat true ?? tp tak PERNAH caye p0n ,, just wondering ape kaitan lada dengan paha+pinggul ?? btw ,, rempah Ratus neh 0ne of da metabolisme b00ster en ??

* suke sangat makan pedas,, kire2 kalau masak nasi goreng tok s0rang2 berbelas2 batang cili padi jugak gune (abt 100 gm nasi),, ade bad effect k ?? tp per0t oke j ,, da biase

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails