June 28, 2010

Mister Potato Rice Crisps: Review

"Haa.. mari kita mula membandingkan harga maklumat pemakanan.."

"Hah?? Biar betul kandungan Mister Potato Rice Crisps ni!"

Sebentar tadi aku ke Tesco untuk membeli bekalan multivitamin yang sudah kehabisan. Sambil-sambil tu, aku berjalan-jalan juga menuju ke ruangan snek, kerana tiba-tiba aku teringat iklan Mister Potato Rice Crisps yang aku lihat di Nuffnang ads dan juga terdengar di radio arus perdana baru-baru ini.

No added MSG, 20% Less Fat, Cholestrol & Trans Fat Free, No Artificial Colouring.

Itulah yang didakwa oleh Mamee. Namun, setelah aku meneliti maklumat pemakanan pada beberapa perisa Mister Potato Rice Crisps, aku dapati kandungan lemaknya (beserta kalori) adalah lebih kurang sama sahaja dengan Mister Potato Chips (biasa) yang lain.

Untuk lebih adil, aku buat perbandingan berikut di antara Mister Potato Rice Crisps Flame grilled BBQ dengan Mister Potato Barbecue (kedua-duanya dilabel dengan warna biru pada peknya), berdasasarkan jumlah hidangan yang dicadangkan.


Anda lihat perbezaannya? Besarkah perbezaannya?

Satu-satunya perkara signifikan yang selari dengan apa yang didakwa ialah kandungan sodium (Natrium) produk ini hampir 50% kurang daripada Mister Potato yang biasa, mungkin disebabkan tiada penggunaan MSG (highlight warna torquise). Malahan, aku sudah merasa sendiri produk ini dan ternyata, ianya kurang 'perasa', kurang 'masin' dan manisnya juga terasa sungguh jauh berbanding Mister Potato biasa. Mungkin produk ini sesuai buat mereka yang inginkan sesuatu yang kurang masin. Malah, teksturnya juga sedikit keras berbanding produk Mister Potato yang biasa, mungkin kerana bahan asasnya adalah nasi (rice).

Walaubagaimanapun, secara keseluruhan aku beranggapan produk ini sama sahaja seperti makanan-makanan ringan lain yang terdapat di luar sana. Boleh diambil, tetapi haruslah berpada-pada. Aku petik kata-kata seorang penulis daripada majalah Men's Fitness, iaitu (aku dah translate) "sekiranya ingin memilih produk makanan yang telah diproses, elakkan memilih produk yang terdiri lebih daripada 5 ramuan".


P/S: Kredit kepada Mr. Conteng Conteng yang bertindak sebagai jurugambar di Tesco.

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

10 comments:

Hapiz Rahman said...

itulah pasal.. propa je lebih.. huhu

Joy Kalonas said...

Biasa la bro, marketing. Mesti mau 'up'.

hudhud said...

apa2 pun, yg baru ni sedap ! hehe

edda(",) said...

best2.. mcm nak cari potato plak lepas nieh.. huks

Joy Kalonas said...

hudhud: Sedap? Kamu suka yang 'Kurang' MSG yea?

edda: Cari2.. kat Tesco ada promotion sekarang, beli 2 hanya untuk RM6. Tapi makan biar beringat ;)

fadhlihamdan said...

jom kfc

Joy Kalonas said...

fadhlihamdan: Jom! Haha~

toffee said...

favourite T shirt ke Joy? lepas ni buatlah blog tang Pringles pulak.. terima kasih atas petua tu, not more than 5 ingredients..

Joy Kalonas said...

Kak Toffee, you spotted it! Hidup merantau kak, baju tak banyak bawa, most shirts are left at Taiping, hehehe..

Anonymous said...

apa maksud produk lebih 5 ramuan?

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails