August 10, 2010

Siri Khas Puasa: Gaya hidup secara keseluruhan (Bahagian Akhir)

Nafsu dan pembaziran ketika Ramadhan

Ketika Ramadhan, banyak hotel menawarkan perkhidmatan buffet kepada umat Islam untuk berbuka, dan makanan yang dihidangkan selalunya amat menyelerakan dan dihidangkan dalam kuantiti yang banyak. Mereka yang menghadiri majlis berbuka puasa sebegini akan tertarik dengan makanan yang mempunyai rupa dan aroma yang menyelerakan, dan faktor-faktor ini, didorong pula dengan rasa lapar, akan menggalakkan seseorang individu itu untuk mengambil lebih makanan daripada yang sepatutnya. Malah pasti ramai juga berpendapat (termasuk aku sendiri) makanan yang ada haruslah dicuba dan diambil sebanyak yang mungkin agar setimpal dengan wang yang telah dibayar.

Sekiranya makanan diambil dengan banyak, namun berjaya dihabiskan, itu tidak menjadi masalah. Yang menjadi masalah ialah, makanan diambil dalam kuantiti yang banyak, namun tidak berjaya dihabiskan, dan akhirnya makanan yang berlebihan itu dibuang begitu sahaja. Ini bakal mencetuskan pembaziran, dan pembaziran adalah haram di sisi Islam disamping bercanggah dengan prinsip Ramadhan itu sendiri.

Begitu juga ketika membeli makanan di Bazaar Ramadhan. Janganlah terlalu mengikut kata nafsu yang dihasut rasa lapar untuk membeli sebanyak makanan yang boleh tanpa sebarang kawalan. Cuba mulakan perbelanjaan dengan perkara yang paling utama terlebih dahulu seperti makanan berasaskan karbohidrat dan protein, sebelum membeli makanan yang ringan-ringan (kurang penting/berkhasiat).


Bukan alasan untuk malas

Puasa sememangnya bukan alasan yang kukuh untuk menjadikan anda lebih pasif dan 'malas'. Jadikanlah puasa sebagai latihan yang berguna dalam membendung nafsu makan dan perkara-perkara yang melalaikan, disamping meneruskan aktiviti dan amalan seharian seperti biasa. Dengan cara ini, anda dapat 'melawan' tindakbalas tubuh badan yang cuba merendahkan kadar metabolisma anda, sekaligus membakar lebih kalori.



Bersukan atau tidak?

Ini terpulang kepada hemat masing-masing. Aku akui, sekiranya berhenti terus bersenam selama sebulan, mungkin akan hilang kemajuan (stamina, kekuatan) atas faktor puasa. Stamina dan kekuatan yang dibina sejak bertahun-tahun lamanya akan 'hilang'. Namun percayalah, badan akan mengambil masa yang singkat untuk berada kembali pada tahap sebelum berpuasa, paling lama pun antara 3-4 minggu.

Bagaimana dengan aku? Memandangkan niat aku ialah untuk mengekalkan berat badan sepanjang bulan Ramadhan, aku memilih untuk berhenti terus Kardio (jogging) selama sebulan, agar defisit kalori tidak menjadi terlalu ketara. Walaubagaimanapun aku akan melakukan senaman weight training 2 kali seminggu pada sebelah malam, untuk menggalakkan otot supaya sentiasa 'bersedia' dan 'aktif'. Ini penting agar penurunan berat otot tidak menjadi terlalu ketara. Pengambilan protein yang 'lambat cerna' seperti Probolic SR juga bakal membantu dalam usaha aku untuk mengekalkan berat badan.

Demikianlah sudah 7 entri (episod) yang telah aku karang khas buat para pembaca muslim yang memerlukan ilmu dan petunjuk dalam menjalani Ibadah puasa secara sihat. Semoga ilmu yang ada dapat dimanfaatkan dan dikongsi bersama sahabat-sahabat muslim yang lain. Akhir kata, selamat menjalani Ibadah puasa, dan teruskan mengamalkan gaya hidup yang sihat dan seimbang.

Siri Khas Puasa (oleh SusuSejat.Com, 2010):

Siri Khas Puasa: Persediaan Menghadapi Ramadhan (Bahagian 1)
Siri Khas Puasa: Bersahur (Bahagian 2)
Siri Khas Puasa: Berbuka Puasa (Bahagian 3)
Siri Khas Puasa: Senaman? (Bahagian 4)
Siri Khas Puasa: Puasa, metabolisma, dan berat badan (Bahagian 5)
Siri Khas Puasa: Berpuasa Diluar Negara (Bahagian 6)
Siri Khas Puasa: Gaya hidup secara keseluruhan (Bahagian 7)

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

2 comments:

me said...

salam,

sangat suka ini blog. sgt byk info. tqvm mr.susu sejat.

Joy Kalonas said...

salam me, terima kasih juga kerana singgah ke blog saya :)

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails