August 4, 2010

Siri Khas Puasa: Puasa, metabolisma, dan berat badan (Bahagian 5)

Pada ketika ini, aku menganggap anda semua sudah memahami apa yang dimaksudkan dengan metabolisma. Jika anda masih ragu-ragu, silalah merujuk kepada topik-topik berikut terlebih dahulu:

1 - Kisah Metabolisma 1: Apa itu metabolisma?
2 - Kisah Metabolisma 2: Faktor yang meningkatkan kadar metabolisma
3 - Kisah Metabolisma 3: Faktor yang menurunkan kadar metabolisma


Umum sedia maklum bahawa puasa merendahkan kadar metabolisma. Mengapa terjadinya hal sedemikian?

Situasi berpuasa adalah sama dengan situasi kita mengelak hidangan (skipping meal). Menerusi puasa, kita sebenarnya mengelak pengambilan 3 hidangan penting yang wujud dalam diari pemakanan kita pada hari biasa, iaitu snek di antara sarapan pagi dan makan tengahari, makan tengahari, dan snek (minum) petang. Ketika berpuasa, otak akan mula memberikan isyarat bahawa tubuh badan tidak menerima apa-apa makanan untuk tempoh yang panjang, maka badan seterusnya akan cuba untuk menyesuaikan diri dengan keadaan lapar (starvation mode).

Menerusi proses penyesuaian ini, badan bukan sahaja menyimpan (conserve) tenaga, malah akan 'mengarahkan' semua fungsi penting badan supaya 'bekerja lebih perlahan' daripada sebelumnya selari dengan jumlah kalori yang diperolehinya rendah, dan hal ini sekaligus merendahkan kadar metabolisma. Bayangkan badan kita adalah sebuah bank, manakala kalori yang dibekalkan (makan 5-6 kali sehari) adalah gaji yang diperolehi setiap bulan. Sekiranya kita tidak mendapat gaji untuk beberapa bulan, agak-agaknya apa yang sepatutnya dilakukan supaya tidak jatuh muflis? Berjimat-cermat bukan? Maka badan kita juga adalah seperti itu.

Tubuh akan mengambil masa beberapa ketika untuk 'memahami' situasi puasa itu sendiri. Metabolisma badan mungkin akan jatuh dan terus jatuh untuk minggu yang pertama, namun selepas minggu kedua kadar metabolisma akan menjadi kekal dan tidak akan terus jatuh. Ingatlah bahawa badan kita merupakan sebuah 'mesin yang fleksibel'.


Penurunan berat badan ketika berpuasa. Adakah itu normal?

Benar, itu adalah perkara normal. Hampir kesemua individu yang berpuasa bakal mengalami penurunan berat badan. Kebiasaannya, individu yang berpuasa akan mengambil kurang kalori daripada yang sepatutnya (DCR), tanpa langsung menyedarinya. Faktor gaya hidup (seperti berkerja di luar pejabat) juga memainkan peranan dalam penghasilan kalori defisit ini.



Tetapi ada juga yang mengalami kenaikan berat badan ketika berpuasa. Adakah itu juga normal?

Kes ini jarang sekali kita dengar, tetapi tidak mustahil untuk berlaku. Pada hemat Susu Sejat, ada 2 faktor penyebab situasi ini:

1) Metabolisma jatuh terlalu mendadak. Ini terjadi apabila individu tersebut 'bertukar gaya hidup secara mendadak'. Sebagai contoh, Ali, sebelum berpuasa adalah seorang yang sangat aktif bersukan, makan dengan lebih kerap, dan mengamalkan gaya hidup lain yang selari dengan faktor-faktor yang meningkatkan kadar metabolisma. Namun, apabila masuk sahaja bulan puasa, gaya hidupnya terus berubah secara tiba-tiba. Beliau terus berhenti daripada bersukan, dan mengamalkan gaya hidup yang malas dan pasif, selari dengan faktor-faktor yang MERENDAHKAN kadar metabolisma.

2) Jenis makanan yang diambil sepanjang Ramadhan. Ini tidak mustahil, jika makanan Malaysia dijadikan sebagai contoh. Pengambilan minuman yang manis-manis sehingga bergelas-gelas banyaknya, juga makanan yang berlemak dan manis-manis (lemak adalah penyumbang kalori tertinggi, kerana 1g lemak = 9kcal) adalah penyumbang kepada situasi ini. Tiada kenaikan berat badan secara sihat (naik berat otot) sebenarnya berlaku dalam kes ini, malah sangat mustahil untuk berlaku. Sekiranya ada juga yang mengalami kenaikan berat badan, maka kenaikan itu adalah kenaikan berat lemak. Tidak percaya? Sukat Body Fat % anda sebelum dan selepas bulan puasa, dan bandingkan. Jika berat badan anda naik selepas bulan puasa, secara teorinya bacaan Body Fat % selepas bulan Ramadhan adalah lebih tinggi berbanding sebelumnya.


Post-Ramadhan (Hari Raya Aidilfitri) penyebab kegemukan. Benarkah, dan wajarkah dielakkan?

Ketika bulan Ramadhan, kadar metabolisma seseorang adalah rendah berbanding hari-hari biasa, dan situasi ini berterusan sehinggalah tanggal 1 Syawal. Sekiranya makan secara tidak terkawal ketika Hari Raya, pasti akan menyebabkan kegemukan kerana kadar metabolisma yang rendah itu. Namun soalnya, wajarkah kita berhati-hati dan berdiet ketika tanggal 1 Syawal ini? Bagi aku, itu terpulang kepada hak masing-masing.

Gambar sekadar hiasan

Pada pendapat aku, 1 Syawal merupakan 'hadiah' yang sangat tidak terhingga setelah mengharungi puasa selama sebulan. It's a self reward. Berkunjung ke rumah sanak saudara dan sahabat handai adalah satu kemestian, dan merasai kesemua juadah yang dihidangkan pula menunjukkan rasa hormat dan penghargaan kepada tuan rumah yang telah bersusah-payah menyediakan makanan buat tetamunya (merasai makanan dan menikmati makanan adalah dua perkara yang berbeza, ingat tu!).

Masih ingatkah lagi Siri Khas Puasa bahagian 1, di mana aku ada menceritakan perlunya membina 'momentum pemulaan puasa' menerusi puasa sunat di bulan Rejab dan Syaaban? Momentum ini perlu sebagai mukadimah (pembuka) agar tubuh kita tidak berapa terkejut, dan metabolisma tubuh tidak jatuh dengan terlalu mendadak.

Dan setiap yang buka itu pasti ada penutupnya, dan penutup puasa bulan Ramadhan itu adalah puasa Nam di bulan Syawal. Andaikan puasa ini seperti bersenam. Ketika bersenam, harus ada senaman pemanas badan (warming up) dan senaman penyejuk badan (warming down). Puasa Ramadhan juga harus seperti itu, ada pembuka dan penutupnya, agar tubuh dan metabolisma tidak terlalu terkejut dengan perubahan yang drastik dan mendadak. Siapa sangka, itulah hikmahnya jika kita berpuasa sunat.

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails