August 6, 2010

Tip 7: Kacang panggang yang mana pilihan hati?

Hari-hari pergi Tesco, atau pergi Tesco hari-hari? Eh, dari dahulu sampailah entri yang ke 90 ni, tak habis-habis berbicara tentang Tesco kan? Tesco ni dah macam sinonim pula dengan blog ni. Nampak gayanya, suatu hari nanti Susu Sejat kena minta sponsorship daripada Tesco, barulah Susu Sejat dapat mengulas lebih banyak produk-produk yang sihat, takkah begitu? Doa-doakanlah ye..

Seperti biasa, pada hujung minggu yang sudah aku berkunjung ke pasaraya Tesco untuk melihat jika terdapat produk-produk baru (yang pastinya berbaloi-baloi untuk wang, juga kesihatan) yang boleh diulas di blog Susu Sejat ni. Tapi agak hampa juga kerana keadaan di Tesco ketika itu terlalu sesak, sehingga menyukarkan aktiviti 'browsing'.

Namun aku harus juga mencari sesuatu untuk dibuat ulasan. Aku capai 2 buku roti buat sarapan dan snek untuk beberapa hari yang akan datang, beberapa biji tomato, setin Tuna in Mineral Water, dan...

Terdapat 2 jenis 'Kacang Panggang' (Baked Beans) yang diperkenalkan oleh Ayam Brand di Tesco kali ini, "Kacang Panggang Light (60% Less Sugar)" dan "Kacang Panggang Keju (dengan Kalsium)". Namun, yang mana satukah bakal menjadi pilihan hati Susu Sejat?


Berikut adalah ulasan Susu Sejat secara ringkas dan padat:

1 - Light mengandungi lebih kurang sama sahaja kalorinya dengan Keju untuk setiap hidangan. (Light, 115g = 95kcal; Keju, 115g = 91kcal)

2 - Keju mengandungi lebih kandungan lemak, protein dan kalsium berbanding Light. Tahu kan, mana datangnya lemak, protein dan kalsium yang extra ini? (pembayangnya, lihat pada nama produk)

3 - Light mengandungi lebih kandungan karbohidrat berbanding Keju, meskipun Light mendakwa mengandungi 60% kurang gula berbanding Kacang Panggang Ayam Brand yang biasa.

(Klik untuk besar)

Buat pertama kalinya, segmen "Food Review Pilihan Hati Susu Sejat" mengisyhtiharkan bahawa kedua-dua produk ini terikat seri. Kedua-duanya, bagi Susu Sejat adalah OK untuk diambil berbanding Kacang Panggan Ayam Brand biasa, yang mempunyai 106kcal bagi setiap hidangan 115g. Kesimpulannya, terpulanglah kepada citarasa masing-masing untuk memilih (antara keduanya) yang MANA SATU PILIHAN HATI!

*******

Eh, nanti dulu. Entri belum habis lagi, jom kita terjah En. Susu apa yang beliau beli di Tesco tempoh hari. Manalah tahu, kalau-kalau beliau ada 'curi-curi' membeli coklat Cadbury, atau Mister Potato ke..

"Isk.. korang ni. Mana ada tipu-tipu.. tak baik menuduh"

"Ok lah. Dah nak bayar ni. Karang mak cik yang belakang ni potong barisan aku pulak. Barang dia dah la banyak, huhu. Jumpa lagi dalam entri seterusnya, dan selamat bercuti hujung minggu!"


Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails