June 2, 2010

Kalori: Motivasiku.. (Bahagian 9)

Kenapa bermuram durja? Adakah berasa leceh kerana setiap kali nak makan, perlu mencatat jenis makanan dan jumlah kalori yang diambil? Mungkin 10 perkara yang bakal aku sebutkan ini mampu menaikkan semangat dan motivasi korang:

1 - 'Kata-kata perangsang' dari teman dan keluarga
Kata-kata perangsang bukan sahaja bermaksud 'selamat berjaya', 'anda boleh', atau 'tiada perkara yang mustahil', tetapi ia termasuklah juga ayat-ayat yang menggunakan kata-kata kunci seperti 'si gemuk kedempol', 'boroi', 'tulang bergerak' atau 'cicak kobeng'.

2 - Secret admirer
Punya teman-teman wanita? Buat si perempuan pula, ada tak lelaki yang korang suka? Jadikan mereka sebagai pembakar semangat korang nombor satu. Anggap saja korang akan mampu 'menawan' hati mereka setelah korang memiliki bentuk badan yang mantap (meskipun korang tahu yang lamaran korang kelak akan ditolak mentah-mentah).

3 - Baju-baju idaman
Siapa cakap baju-baju zaman 'muda' itu hanya tinggal sejarah? Inilah masanya untuk korang menghidupkan kembali era kegemilangan korang dengan memakai pakaian-pakaian tersebut. Selain itu, jika korang nak beli baju baru, belilah baju yang 'menggambarkan' diri korang selepas tercapainya matlamat. Sebagai contoh, jika korang sedang dalam usaha untuk turun berat badan, belilah baju yang bersaiz M, meskipun korang tahu saiz semasa korang adalah XXXL.

4 - Model-model
Buat lelaki, sila tampal poster John Cenna atau Christiano Ronaldo yang tidak berbaju dan nampak pusat pada dinding bilik. Buat yang perempuan pula, boleh tampal poster pin-up Diana Amir atau Diana Danielle yang diambil dari majalah URTV mahupun majalah Mangga. Tataplah poster model-model ni setiap hari tanpa jemu!


5 - Lagu yang memberangsangkan
Sekiranya korang seorang yang rajin bersenam atau berjogging/cardio, dan mempunyai pemain Mp3, sila masukkan lagu-lagu yang boleh membakar semangat korang ketika bersenam/jogging/cardio (ke dalam playlist khas 'work out' pemain Mp3 korang) seperti lagu "Burn" dan "Highway Star" (Deep Purple), atau "I don't belong here" (Cromok).

6 - Progress korang sendiri
Tiada apa yang mampu mengembirakan korang melainkan apabila bacaan jarum penimbang itu berubah dari kedudukan asal, dan menghampiri ke angka subgol/gol korang. Ini pasti akan membuatkan korang lebih bersemangat untuk meneruskan program diet, dan bertambah yakin dengan keberkesanan teknik mengira kalori.

7 - Bayangan korang di masa hadapan
Lihat diri korang di hadapan cermin, dan mulakan cam-whoring (ambil gambar, seminggu sekali). Setelah beberapa minggu, bandingkan diri korang dari minggu pertama hingga minggu yang terkini. Ada perubahan? lebih bersemangat? dapat lebih motivasi? Kemudian, dengan imaginasi yang tak seberapa, buatlah bayangan rupa korang setelah korang mencapai subgol/gol kelak. Ada seperti Brad Pitt atau Salman Khan tak?

8 - 'Self-Reward Day' sangat membantu
Tak salah kalau dalam tempoh 2 minggu, korang sediakan SATU HARI yang dikenali sebagai 'self-reward day' atau 'cheating day' - yakni korang boleh makan apa sahaja yang korang nak, dengan syarat jangan menyeksa diri sehingga rasa kenyang yang melampau, sampai rasa nak muntah. Aku selalu pesan teman-teman yang ikut program kira kalori ni, bahawa nikmat makan aiskrim, KFC, pizza, char kuey teow, buntut ayam panggang, dan segala jenis makanan yang berkalori tinggi, 2 minggu sekali, adalah sangat LUAR BIASA berbanding dimakan hari-hari.

9 - Berasa semakin sihat
Pasti terdapat banyak perbezaan setelah berat badan kita berada di tahap idle/normal, berbanding ketika kita memiliki berat badan sebelumnya, terutama dari segi kepantasan pergerakan, kelincahan dan stamina. Berada pada tahap normal bererti badan korang akan lebih dinamik ketika bergerak, tanpa sebarang halangan dalaman seperti semput dan mengah. Ini yang aku maksudkan dengan sihat.

10 - Susu Sejat
Selagi wujudnya blog Susu Sejat ini, maka selagi itu jugalah aku akan pastikan korang akan terus berusaha dan berusaha sehingga mencapai matlamat yang dikehendaki.

Sekian, terima kasih..

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

9 comments:

Unknown said...

salam ziarah dari akak.

Justiffa said...

Hey you blog about diet & fitness... i'll be back for sure ;D

And thx for dropping by k.

Joy Kalonas said...

Kak ina kl: salam kembali, nanti saya lawat blog akak pula.

Justiffa: Thanks Justiffa! Send my best regards to 'Nico' ;)

LisaEdora said...

Best la u ni ...

Joy Kalonas said...

thanks LisaEdora ;)

Anonymous said...

good tips...hehe ,share ye

kumangkenyalang said...

tq abg susu sejat..banyak membantu..saya dalam proses diet menggunakan panduan yg ada dlm blog abg ni.tq..

wan said...

caiyok2...tuk diri aku........

doyah said...

suka blog ini :)
nk kurus. agagagagaga

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails