June 21, 2010

Kisah si kurus

Kita sering mendengar orang kita merungut kerana obesiti, terlebih berat badan, atau dalam istilah popularnya 'gemuk sangat-sangat'. Tetapi pernahkah kita mendengar orang kita merungut kerana badan yang terlalu kurus? Aku yakin ramai dikalangan kita yang jarang mendengar akan orang Malaysia yang merungut kerana terlalu kurus, kerana negara kita ni kaya dengan makanan yang 'sihat-sihat'. Kalau di Afrika, mungkin selalulah kita nampak, ye tak?

Namun, definisi 'terlalu kurus' aku di sini ialah, jika angka BMI individu tersebut terletak di bawah 18. Buat mereka yang mempunyai julat BMI di antara 18 hingga 22, jangan nak memandai-mandai claim yang korang tu terlalu kurus ye, sebab terlalu kurus sangat pun sebenarnya tak elok (orang putih panggil too skinny).

Jangan sesekali kita ingat hanya mereka yang gemuk sahaja cenderung untuk berhadapan dengan penyakit berbahaya. Malah, individu yang memiliki badan terlalu kurus juga berhadapan dengan risiko yang lebih kurang sama kesannya, cuma dalam versi yang lain.

Berikut Susu Sejat senaraikan beberapa penyakit yang berisiko tinggi untuk dihidapi mereka yang terlalu kurus.

1 - Osteoporosis
Kesihatan tulang akan terjejas jika terlalu kurus. Diet yang kurang nutrien, lebih-lebih lagi kalsium, akan mengakibatkan tulang menjadi kurang sihat, sekaligus rapuh.

2 - Masalah Kesuburan
Wanita yang terlalu kurus cenderung mengalami masalah berkaitan kesuburan (menstrual), sekaligus membawa kepada masalah haid yang tidak teratur dan sukar untuk hamil. Teringat aku sebuah filem kantonis Hong Kong, babak apabila si ibu berusaha memilih menantu untuk anak lelaki kesayangan mereka, salah satu kriteria mereka ialah mencari gadis-gadis yang sedikit 'berisi' kerana yang berisi tu 'subur-subur', Hehehe..

3 - Kurang Daya Tahan
Lemahnya sistem imun tubuh badan adalah disebabkan individu tersebut tidak berupaya untuk melawan virus dan antigen. Keadaan ini menyebabkan individu terbabit sering dijangkiti penyakit dan sukar untuk pulih dengan cepat daripada sakit.

4 - Lesu
Mereka yang terlalu kurus mungkin memanjang kelihatan lemah lesu, pucat dan sering kesejukan, kerana kurangnya isipadu otot yang bekerja untuk membakar kalori.

5 - Keguguran rambut
Individu yang terlalu kurus sering mengalami masalah psikologi (stres) yang menyebabkan mereka kekurangan apa yang diperlukan untuk pertumbuhan rambut, disamping hilangnya keupayaan dalam mengawal suhu tubuh. Situasi keguguran rambut ini sering dilihat di kalangan pengidap aneroksia.

Tiga cara mudah untuk mengatasi masalah terlalu kurus secara sihat ialah ambil lebih kalori dari yang sepatutnya, buat senaman pemberat 3 kali seminggu, dan rehat. 3 komponen ini harus dipatuhi untuk menambahkan lagi berat badan secara sihat. Suplementasi seperti 'weight gainers' mungkin membantu, tetapi itu memerlukan wang.

Rujuk entri '10 Tips of How To Gain Weight For Dummies' dan 'It's my one-day food log' (English) untuk lebih tips mengenai Naik berat badan. Rujuk juga ruangan 'Weight Gain' pada menu sebelah kanan untuk lebih tips.

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

4 comments:

Nur -al- Ain said...

betul2.. kurus sangat pun tak menarik kan.. tak mantop. hahaaa

Joy Kalonas said...

Nur -al- Ain: Sebahagian kecil daripada mereka adalah disebabkan oleh faktor genetik (metabolism), dan sebahagian besar daripada mereka adalah disebabkan diet (tak cukup makan dan sebagainya) =)

Anonymous said...

saya share info ini...good info, seronok membaca di sini

Anonymous said...

saya stuju ngan yg nombor 2 tu, dlm cita cina, bila nak cari menantu, carik yg punggung besar, senang nak dpt anak..hihi

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails