May 23, 2010

Antara wanita 250lb dan wanita 120lb itu..

Imaji di atas aku ambil dari internet, dan kalau tak salah aku, gambar ni dah nak masuk 5 bulan terawang-awang di internet. Aku tak pasti sama ada ianya MRI atau Cat Scan (mungkin mereka yang ada ilmu berkenaan boleh memberikan sedikit buah fikiran), tapi apa yang aku nak cerita/ulas berkenaan imaji ini mungkin sedikit sebanyak mampu memberikan output yang berguna.

Apa yang cuba ditonjolkan oleh imaji ini ialah perbandingan di antara wanita yang mempunyai berat 250lb (113.4kg) dan wanita yang mempunyai berat 120lb (54.4kg).

1 - Lihat pada tulang dari lutut hingga ke tumit. Pergelangan kaki wanita ini (250lb) seolah-olah seperti hendak 'tercabut' dari posisi sepatutnya dek kerana terpaksa menampung beratnya. Oleh kerana itu personal trainers di gym (PT) akan memfokuskan latihan seperti 'jumping lunges' kepada anak didiknya yang obese agar dapat membetulkan kembali situasi ini.

2 - Perhatikan juga betapa kurusnya tulang kaki keting wanita 250lb ini berbanding wanita 120lb. Ini mungkin disebabkan pengambilan gizi yang tidak seimbang, seterusnya menjurus kepada kekurangan vitamin dan mineral yang lain seperti Vitamin D dan Kalsium.

3 - Wanita 250lb mempunyai perut dan usus yang besar berbanding wanita 120lb.

4 - Wanita 250lb mempunyai lapisan lemak badan yang banyak, tertumpu di bawah kulit dan terkumpul di sekeliling organ. Salah satu faktor mengapa berlakunya penyakit seperti lemah jantung ialah jantung si pesakit gagal berfungsi dengan sempurna dek kerana lapisan lemak tebal di sekeliling jantung yang 'menganggu' proses pengepaman darah.

5 - Wanita 250lb mempunyai otot lengan yang lebih kurang sama dengan wanita 120lb. Ini membawa maksud kedua-dua wanita ini tidak melakukan kerja-kerja berat (seperti mengangkat barang, dan sebagainya).

6 - Akan tetapi, wanita 250lb ini mempunyai otot peha yang sedikit besar berbanding wanita 120lb. Ini adalah disebabkan kaki wanita 250lb ini telah menampung berat badan yang lebih 2X ganda berbanding wanita 120lb, ketika berjalan sehari-hari.

7
- Terdapat 2 tompok lemak mengelilingi soket mana wanita 250lb, dah macam Masked Rider.

Itu sahaja ulasan peribadi aku berkenaan gambar di atas. Dan hari ini juga aku tidak mahu bersyarah panjang mengenai mengapa kita perlu menjaga kesihatan, mengapa kita perlu amalkan gaya hidup sihat dan mengamalkan pemakanan yang seimbang. Semua tu kalau nak diceritakan dalam satu entri, mahu tepu otak. Sekeping foto ini sudah cukup untuk mewakili sejuta perkataan. Tepuk dada, tanya selera, selamat bercuti di hujung minggu!

Suka entri ini? Share dengan rakan-rakan..

5 comments:

azman.redza said...

ejoy.
nnt klau memana kampeni nk amik ang jd adviser ckp aku manader ang tau.
ahahahha

Joy Kalonas said...

insyaAllah, hehe..

Unknown said...

bagus image tu, bermakna perut pun boleh ikut kecik ya kalau menjadi kurus...

Joy Kalonas said...

Toffee, both are different person. so not sure la kalau saiz perut pun akan turun juga bila turun berat badan. Mine, sebelum ni sangat besar. But now, tak tahu lagi since I never go for an X-Ray image sejak dah turun 40kg.

Mas said...

ni rasanya CAT scan. mcmana aku bleh terlepas post yang ni?

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts with Thumbnails